Mediavision: Tre miljoner SVOD-abonnemang delas i Norden

Analysföretaget Mediavision bedömer att tre miljoner SVOD-abonnemang delas i Norden. Det framgår av ett pressmeddelande.

SVOD står för "subscription video on demand", även kallat för streamningtjänster. Lösenordsdelning för betalda streamingtjänster har blivit ett växande problem i takt med att marknaden mognat.

I Norden, liksom på andra marknader, har flera åtgärder vidtagits för att motverka denna utveckling.Vissa tjänster har redan tillämpat en hårdare strategi, och många tjänster planerar att införa striktare regler inom kort. Hittills har resultatet varit en minskning på 10 procent av delade abonnemang sedan våren 2023.Potentialen är det som lockar.

En konvertering av alla delade abonnemang skulle innebära en tillväxt på tre miljoner nya betalande abonnemang i Norden. Teoretiskt sett skulle det innebära en omsättningsökning på någonstans mellan 200-300 miljoner euro i Norden.Det finns dock anledningar att ifrågasätta ett sådant starkt resultat.

Många hushåll skulle troligen välja att inte prenumerera om de tvingas betala för ett helt abonnemang, eller välja ett annat billigare alternativ med reklam, bedömer Mediavision.


/