Foto: Dove
Foto: Dove

Så stärker du din självkänsla – i en värld full av manipulerade bilder

I en värld där allt ständigt utvecklas, där nya trender kommer och går och där sociala medier har blivit en stor del av vardagen för många, är det lätt att förblindas av det innehåll som delas. Vad som är på riktigt och inte är inte alltid lätt att se, och vår bild av hur man ska vara och se ut blir allt snävare. Dessutom blir det allt svårare att uppfylla de utseendekrav som finns på människor idag – inte minst med AI:s snabba intåg och de AI-genererade bilder som går att skapa.


I annonssamarbete med Dove

Snäva skönhetsideal – utan transparens 

AI-genererade bilder gömmer sig lätt i flödet, och blandas in med övrigt innehåll som främjar snäva skönhetsideal, utan vidare transparens och inkludering – och påverkar våra tankar om oss själva. 

Omkring nio av tio flickor och kvinnor i Sverige uppger att de blivit utsatta för ohälsosamma skönhetsideal på sociala medier. Cirka fyra av tio kvinnor och en av tre flickor säger att de känner press att ändra sitt utseende till följd av det de ser online och i sociala medier. 

Konsumtionen av det manipulerade innehåll som finns på sociala medier bidrar till att kvinnor och flickor jämför sig med andra, ser ner på sin kropp och sitt utseende och får en sämre självkänsla. 

Fem av tio kvinnor, och två av fem flickor, uppger att det faktum att de kan skapa olika versioner av sig själva med hjälp av AI har en negativ inverkan på hur de ser på sig själva. 

Så arbetar Dove för att stärka självkänslan hos flickor och kvinnor

För 20 år sedan lanserade Dove sitt “Real Beauty Löfte”, som är en del i Doves ständiga arbete för att stärka självkänslan hos flickor och kvinnor – för att alltid visa upp naturliga bilder i sina kampanjer, med riktiga kvinnor, utan retuschering. 

“Real Beauty Löftet” innebär även att Dove sedan 20 år tillbaka inte använder sig av modeller i sin kommunikation. De har heller aldrig använt retuscherade bilder i sina kampanjer, och för att följa samhällsutvecklingen och det intåg som AI gjort i våra liv utvecklar de nu kampanjen och lovar även att aldrig använda sig av AI-genererade bilder och modeller i sin kommunikation. 

Här kan du läsa mer om Doves “Real Beauty Löfte”. 

Expertens varning: Mer AI-genererat i flödet framöver

Idag behöver du inte skriva en text själv, det kan en textrobot göra. Du behöver inte heller ta ett foto av det du sett eller gjort, för även det kan en robot skapa. AI-verktygen som finns idag kan skapa en värld av precis det du vill – både på gott och ont. 

Samtidigt som Dove arbetar med att motverka de snäva kroppsideal som ofta visas upp i media, blir mer och mer av det vi idag ser i till exempel sociala medier både regisserat, iscensatt och ihopsatt för att visa upp den “bästa” sidan av någon eller något. Idag kan det dessutom vara skapat helt av AI, och faktum är att hela 62% av dagens influerare har uppgett att de använt sig av AI för att skapa sitt innehåll. Dessutom menar experter att 90 % av det innehåll vi konsumerar i media kommer att vara AI-genererat till 2026. 

Doves 20 år långa arbete har gett positiva resultat 

De 20 år som Dove arbetat för att förändra hur samhället ser på skönhet återspeglas i kvinnors syn på varumärket: Fem av tio svenska kvinnor anser att Doves arbete har en positiv inverkan på samhällets syn på skönhet. 

Men det är inte bara riktiga människor som Doves arbete har påverkat. Doves insatser har till och med visat sig ge effekter på AI. 

Doves strävan efter att göra bilden av vad skönhet är mer verklig, unik, mångsidig och inkluderande har nämligen bidragit till att även AI-robotar är väl medvetna om vilken bild av skönhet Dove vill förmedla i sina kampanjer. 

Frågar du en AI-generator om en bild som ska spegla ett vackert utseende får du en helt annan bild än om du ber den göra det enligt “The Real Beauty Prompt Playbook” – en kod som kommit till följd av Doves pågående arbete med 20 år i ryggen

AI-genererad bild utifrån “The Real Beauty Prompt Playbook” 

Nedan visas två bilder skapade av AI, den vänstra utifrån generatorns egen bild av skönhet. Den högra bilden är även den AI-genererad, men utifrån “The Real Beauty Prompt Playbook”.

Läs mer om Doves arbete med “The Code” här!

Fem tips för att stärka din självkänsla 

  • Avfölj de konton på sociala medier som får dig att må dåligt 

  • Omge dig med personer som ger dig energi, och avlägsna dig från de som tar energi 

  • Förstärk de egenskaper som är bra hos dig genom tacksamhet och affirmationer 

  • Var snäll mot dig själv, och tänk på att ingen kan vara bäst på allt 

  • Kom ihåg att mycket av det som visas i sociala medier inte är på riktigt 

Den svenska studien som refereras till i texten är gjord utifrån svar från 1 005 respondenter som är mellan 18-84 år gamla. 727 av de respondenterna är kvinnor och 231 av dem är män. I studien medverkade även 758 respondenter mellan 10-17 år, 501 tjejer och 250 killar.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!